Chopinův festival se blíží k úplnému závěru, Schwamová nadchla mezinárodní publikum

Mariánskolázeňský společenský dům Casino během Chopinova festivalu | Obrázek: David Novák

Mariánské Lázně jsou jedním z nejvyhlášenějších míst naší republiky, kde najdeme možná více zahraničních občanů než těch českých. Spolu s Karlovými Vary leží blízko Česko-Německých hranic a právě němečtí občané jsou častými návštěvníky zdejších koncertů. Nejinak tomu je i v případě Chopinova festivalu.

Ve středu 17. srpna se představil další ze skvělých českých orchestrů, tentokrát Pardubická komorní filharmonie, v čele s rodákem z Malty, občanem Kanady, který působí především v Čechách a v Německu, Charlesem Olivieri-Munroem. Munroe se svým orchestrem perfektně nastudoval Schumannovu Rýnskou symfonii (č. 3, op. 97). Nádherná, asi Schumannova nejznámější symfonie není výjimečná jen krásou, či snad kompozicí, která vypovídá o autorově talentu, ale především netradičním dělením formy na 5 částí, přičemž jednotlivé části Schumann pojmenoval popisnými názvy, které vystihují charakter té či oné věty. Například první a zároveň také poslední z vět nese název Lebhaft (živý, čilý). Munroe působil spíše jako muž skromného pohybu, jeho styl dirigování, které během let praxe zredukoval na ty nejnutnější pohyby, vkládal jakýsi prvek improvizace do rukou orchestru. Však právě jeho skromnost v pohybech naznačovala, jak jistý si o schopnostech orchestru a jeho sehranosti je, přičemž ona jistota může být získána jen svědomitou přípravou a vzájemnou důvěrou.

Druhá část koncertu patřila kromě orchestru také sólistovi, vítězi jednoho z minulých ročníků Chopinovy soutěže v Mariánských Lázních a účastníka třetího kola Chopinovy soutěže ve Varšavě, Marku Kozákovi. Student pražské HAMU pod vedením prof. Ivana Klánského předvedl poprvé ve své, prozatím ještě poměrně krátké klavírní kariéře Čajkovského Koncert pro klavír a orchestr b moll, autorovo legendární dílo, trofám si jej nazvat i jedním z vrcholných děl ruského romantismu. I přes své mládí je Kozák zdatným spoluhráčem, souhra s orchestrem se v jeho podání zdá být snadná, což ve skutečnosti zdaleka není. Především v první větě koncertu byla očividná skvělá spolupráce sólisty a orchestru. Je nutné doplnit, že celý koncert pojal Kozák spíše Chopinovsky, melancholicky a introvertně, to se projevilo především v druhé větě. Jedná se však o klavíristu, který si získal i díky svým úspěchům v stále tak nízkém věku úctu a i díky opravdu „svému“ pojetí koncertu velmi příjemně překvapil.

Čtvrtek, druhý den, druhý mladý klavírista, vlastně klavíristka. Vítězka z před 3 roky konající se festivalové soutěže Natálie Schwamová představila svůj program, složený ze skladeb F. Chopina, S. Rachmaninova či B. Smetany. Technicky i interpretačně výjimečně talentovaná klavíristka, což dokázala již na mnoha soutěžích a mezi výrazně staršími interprety, zvolila opravdu skvělý program. Výběr Chopinových skladeb se Schwamové povedl opravdu náramně. Kontrastní prvky, až poetická práce s dynamikou, doplněná o přesný rytmus, v těch správných momentech však přerušený zpomalením, které dá vyniknout harmonii, kouzlu onoho momentu skladby, ale také excelentní technická zdatnost, tím vším se hra Schwamové může pyšnit. Zdá se, že ač mládí této klavíristky by mohlo ještě bránit pochopení skladeb, klavíristka v červených šatech projevila až neskutečnou oblibu a pochopení pro Chopinova ducha a svou empatickou hrou vykouzlila pocit „mrazení“ i u posluchačů, kteří již slyšeli interpretace v podání mnoha a mnoha klavíristů.

Poslední z větších koncertů letošního festivalu proběhne v sobotu 20. srpna, Chopinův koncert e moll je pak největším lákadlem právě tohoto koncertu, organizátory pojmenovaného jako „Závěrečný“.

Mladý český New Age klavírista, skladatel a klávesista, zajímá se především o klavírní hudbu jakýchkoli žánrů. V současné době studuje na bostonské Berklee College of Music a je šéfredaktorem tohoto portálu.

Zatím žádné komentáře

Odpovězte (Zanechte svůj komentář)

Vaše E-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete využít tyto HTML tagy a prvky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Powered by themekiller.com watchanimeonline.co