Jeff Bjorck – Keepsakes in the Attic

Obrázek: Jeff Bjorck

Letos v únoru čekalo amerického klavíristu jménem Jeff Bjorck vydání nového alba, prvního po dlouhých 6 letech. Celkově má na svém kontě již 6 studiových klavírních alb, které charakterizuje jako klasické s příměsí New Age, vlastním označením Old Age. To má vystihovat především skutečnost, že většina jeho hudby hledá inspiraci v jakési nostalgii a vzpomínkách. Nejnovější album, pojmenované Keepsakes in the Attic (Pozůstatky na půdě, překlad), pak lze vystihnout pouhým jedním slovem, které je právě nostlagie.

Nostalgie ne snad z reálného života, nejedná se pravděpodobně o reálné vzpomínky, kterými se Bjorck při komponování nechal inspirovat. Jak sám uvádí, hudba na tomto albu má být plná pocitů a dojmů z návštěvy půdy starého domu. Po poslechu celého alba lze říci, že tento záměr se autorovi a zároveň interpretovi Bjorckovi povedlo vystihnout do nejmenších detailů.

Bjorck, současný americký nejen komponista a klavírista, ale také doktor klinické psychologie, kterou přednáší na univerzitě, skládá a interpretuje hudbu především jako způsob odreagování nejen pro něho samotného, ale také pro všechny posluchače. Naráží přitom na dnešní hektickou, problematickou dobu, kterou řešíme každý po svém a často neadekvátně.

Jeho klavírní album Keepsakes in the Attic začíná velmi technicky, rychlejší skladbou Afternoon Reverie. Skladba velmi dobře naladí a rozhodně neurazí, stejně jako ta následující, Returning Home, která ačkoli postrádá výraznou melodii, využívá efektivních, efektních a jednoduchých harmonií, které v relaxační, moderní klavírní hudbě hrají nezastupitelnou roli. Mother’s Hymnai je další ze skladeb, které znějí velmi hezky, krásně začíná, ale vrazně neoslní. Naopak, jako již tradičně, čtvrtá skladba, Grandad’s Rocker, upoutá pozornost posluchače romanzickou, krásnou melodií. Ačkoli se některé části mohou zdát dlouhé, baví a rozhodně neurazí. Svým způsobem připomíná tato skladba styl irské New Age umělkyně jménem Enya. Unrequited je jedna ze skladeb, která pravděpodobnou snahou o jakési „proboření stereotypu“ vyčnívá z vyjetých kolejí především svým velmi výrazným jazzovým nádechem, který nejen že znamená nečekané harmonie, očekávejte také opakující se disharmonie.

Hearts Far Apart je krásná, relaxační a romantická skladba, jedna z nejvíce nostalgických kompozic, která určitě stojí za poslech. Groom’s First Waltz je další ze skladeb, která svým „bořením stereotypu“ spíše škodí celému albu. Snaha o taneční, rytmickou skladbu se příliš nevydařila a nic na tom nemění ani fakt, že je běhavá a technicky náročnější. Následující skladby, Midnight in Moscow a Hope in the Heartache jsou nádhernébalady, které zaujmou především svými rychlejšími části a také náhlými „zvraty“. Jedná se o dvojici velmi krásných skladeb, které jsou vhodné k odpočinku.

Truggare kan ingen vara (Children of the Heavenly Father) je poetická aranž finské „hymny“, která je opravdu nádherná a interpretace, kterou Bjorck právě v případě této skladby předvedl, je úchvatná. Playing Catch with Dad a Justine of County Clare jsou pak další spíše melancholické skladby, které nabízejí radostnější momenty, náhle se znovu vrací do rozjímavých pasáží a velmi lahodí uchu. Album končí velice krásnou skladbičkou, Nana’s Music Box, která je nádhernou tečkou za velmi povedeným albem.

Celé album Keepsakes in the Attic působí velmi dobře, klavír zní nádherně čistě a kvalita nahrávky je až neuvěřitelná. Bjorck se blýskl především vynikající a vyzrálou prací s harmoniemi, které nejsou nikterak složité, avšak správně zvolené. Opomenout nelze ani barevnost a téměř celá plocha klaviatury, kterou je Bjorck schopen napříč skladbami využít. Zmínit musím také konce, které má Bjorck vždy krásné a přitom pokaždé svým způsobem originální a překvapivé. Album je jednoznačně nejlepším kouskem ze všech jeho dosavadních a stojí za poslech.

  • Interpretace
    10
  • Kompozice
    8
  • Hodnocení posluchače
    9
Pozitivní

Nádherný zvuk klavíru, kvalitní nahrávka a vyváženost klavíru

Vynikající harmonie, krásné konce a nespoutané rozjímání a relaxace

Technicky vyspělý klavírista, vynikající interpretace

Mohlo by působit negativně

Některé skladby nezní příjemně, to se týče především vyčnívajících

Některé pasáže nenabízejí pestrou melodiku a spoléhají spíše na bohaté souzvuky

Slabší skladby zařazeny spíše na začátek, což může lehce odradit posluchače

9

Mladý český New Age klavírista, skladatel a klávesista, zajímá se především o klavírní hudbu jakýchkoli žánrů. V současné době studuje na bostonské Berklee College of Music a je šéfredaktorem tohoto portálu.

Zatím žádné komentáře

Odpovězte (Zanechte svůj komentář)

Vaše E-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete využít tyto HTML tagy a prvky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Powered by themekiller.com watchanimeonline.co