Nemocného Berezovského na Dvořákově Praze impozantně nahradil Martin Kasík

Český klavírista Martin Kasík | Obrázek: Janáčkovy Hukvaldy

Kdo si v úterý 13. září přišel poslechnout Transcendentální etudy F.Liszta v podání Borise Berezovského, ale byl těsně před koncertem informován, že z důvodu náhlého onemocnění ruského umělce uslyší recitál klavíristy Martina Kasíka, absolutně nelitoval.

Jak by také mohl. Martin Kasík totiž patří k našim nejlepším českým klavíristům. Jeho výčet nastudovaných skladeb je obrovský.

To, že se měl v úterý večer v Rudolfinu konat jeho klavírní recitál, se dozvěděl až v jedenáct hodin dopoledne téhož dne.

Martin Kasík tuto výzvu přijal a daroval tak publiku zcela výjimečný hudební zážitek.

Pro první polovinu večera zvolil skladby autorů 20.století. Jako první zazněly Vzpomínky, op.6 Vítězslava Nováka a již v té prvníTriste, vtáhl posluchače do soustředěného poslechu svým tichým, krystalicky průzračným pianissimem. V Inquietu  dokázal  mnohobarevností v úhozu udržet naléhavost skladby, fantastickým, plynulým crescendem vygradovat v dramatickou bouři a náhle překvapit jemnou a tichou melodií. Taktéž v lyrickém Amorosu svým něžným, doprovodným témbrem, podbarvoval zvonivě melodickou linku v pravé ruce a svou hrou působivě přednesl krásu harmonie ve skladbách V. Nováka.

PoVzpomínkách zazněla Klavírní sonáta I.X. 1905 ,,Z ulice“ od Leoše Janáčka, kterou skladatel napsal, v témže roce, kdy byl při brněnské demonstraci za zřízení české univerzity násilně zabit prostý dělník František Pavlík.

Martin Kasík vyprávěl svou hudbou příběh, který Leoše Janáčka silně zasáhl, zvláště ve druhé části s názvem Smrt, dokázal svou hrou vyjádřit mrazivou atmosféru zmaru lidského života.

Poté si posluchači vyslechli velice zajímavé a technicky i interpretačně nesmírně náročné Tři skladby pro klavír od KlementaSlavického.Hudba tohoto českého skladatele, u nás bohužel zatím nedoceněného, je emocionální,barevná a virtuózní. A přesně tak v podání M.Kasíka zněla. V Burlesce zaujal melodickou, jiskřivou hravostí a perlivou prstovou technikou, v Intermezzu nechal ponořit hudbu do jakési působivé temnoty. Ovšem co M.Kasík dokázal na klaviatuřev závěrečné, velice technicky náročnéToccatě, bylo něco neuvěřitelného. Byl to strhující výkon, po kterém následoval dlouhý, radostný potlesk publika a nejeden posluchač zvolal nadšené bravo.

Po přestávce věnoval M.Kasík druhou část večera svému blízkému skladateli, Fryderyku Chopinovi. V dvou Nocturnech, op.27(Larghetto, cismoll a Lento sostenuto, Des dur) zvukově vykouzlil nádherně vedenou kantilénu spolu s překrásně působivými basy. Z jeho jedinečné schopnosti zahrát obrovské množství úhozových odstínů v plynule postupujících decrescendech, se až tajil dech. Závěrečné čtyřiMazurky, op.24, pojal MartinKasík v něžném, tanečním rázu, velice soustředěně, bez zbytečné teatrálnosti odváděl v těchto charakteristických tancích F.Chopina jedno dobré dílo za druhým.

Martin Kasík sklidil obrovský potlesk!Nadšení ve značně zaplněném Rudolfinu, bylo veliké. Svým umění zcela nadchl své posluchače, kteří ho svým neustávajícím potleskem doslova nechtěli pustit z pódia. Svůj klavírní recitál tedy završil dvěma přídavky, nejprve překrásně vedenou a vždy vítanou Humoreskou od A.Dvořáka a nakonec zvukomalebně zdobnou Sarabandouz Francouzské suity E durod J.S.Bacha.

Na závěr tedy nelze než dodat, že tento zcela výjimečný a skvostný recitál Martina Kasíka byl recitálem, na který se nezapomíná.

 

Program

Vítězslav Novák: Vzpomínky, op. 6 / Memories, Op. 6

1.Triste- Andante sostenuto

  1. Inquieto- Allegro agitato
  2. Amoroso- Lento con tenerezza

Leoš Janáček: Klavírní sonáta I. X. 1905 „Z ulice“

  1. Předtucha
  2. Smrt

Klement Slavický: Tři skladby pro klavír

  1. Burlesca- Molto vivo
  2. Intermezzo- Andantino
  3. Toccata- Pesante Molto – vivo

Fryderyk Chopin: Nokturna, op. 27

  1. Larghetto, cis moll
  2. Lento sostenuto, Des dur

Mazurky, op. 24 / Mazurkas, Op. 24

  1. Lento, g moll
  2. Allegro non troppo, C dur
  3. Moderato con anima, As dur
  4. Moderato, b moll

Scherzo č. 2 b moll, op. 31

Lenka Grešová je absolventkou Pražské konzervatoře a také současnou studentkou klavírní pedagogiky na brněnské JAMU. V současné době vyučuje na ZUŠ v Poděbradech hru na klavír.

Zatím žádné komentáře

Odpovězte (Zanechte svůj komentář)

Vaše E-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete využít tyto HTML tagy a prvky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Powered by themekiller.com watchanimeonline.co