
Ukázka nového designu Pražského jara | Obrázek: Pražské jaro 2016, Dynamo Design 2016
Pražské jaro je již tradičně vyhledávaným festivalem klasické hudby v Praze, respektive v celé České republice. Jeho taháky jsou především světové symfonické orchestry a filharmonie, které lákají na zdejší koncerty nejen místní posluchače, ale především mnoho zahraničních návštěvníků Prahy. Každý ročník ale nabízí sólisty, kteří vystupují s orchestry, či čistě komorní klavírní recitály.
Ročník 2017 nabídne především jména Praze dobře známá. Již podruhé se pod záštitou Pražského jara představí český klavírista, avšak žijící v dálných Spojených státech, vítěz letošní Soutěže královny Alžběty v Bruselu, Lukáš Vondráček, který společně s Josefem Špačkem (housle) obstarají neformální předzahájení ročníku, a to ve čtvrtek 11. května 2017.
Během koncertu řady Matiné se představí spíše méně známí umělci Lenka Korbelová (klavír) a Marek Švejkar (klarinet). Program složený ze skladeb autorů jako Widor, Poulenc, Semler-Collery, Čajkovskij, Chabod nebo Skoumal nabídne netradiční folklórnější podívanou, nelze tedy počítat s tradiční formou koncertu, ostatně jako u předzahajovacího koncertu.
Lukáš Vondráček se představí také jako sólista České filharmonie po boku dirigenta Kristjana Järviho. Společně představí Pärtovu Labutí píseň, Rachmaninovův Klavírní koncert č. 4 g moll op. 40 a Straussovu Symfonia domestica op. 53.
Matiné s pořadovým číslem 2 bude věnováno mladému talentu klavírní hudby. Ne tedy té přímo tradiční, nabídne spíše úpravy děl jazzových velikánů či autorskou tvorbu scénické hudby s prvky jazzu. A klavírista? Mladý a velmi talentovaný Michal Šupák. Koncert je velmi dobrou volbou pro příznivce modernějšího pojetí hudby, pro milovníky jazzu pak jakousi „povinností“.
Torontský symfonický orchestr s dirigentem Peterem Oundjianem a sólistou Janem Lisieckim představí kromě Smetanovy předehry k opeře Prodaná nevěsta a Bartókova Koncertu pro orchestr také Schumannův Klavírní koncert a moll op. 54.
Sólový klavírní recitál obstará vítěz letošního ročníku pražskojarní soutěže v oboru klavír, korejský pianista Jinhyung Park. Po své neúčasti na letošním festivalu Chopinovy hudby v Mariánských Lázních tak představí znovu v česku své pojetí v interpretacích Schuberta, Martinů, Liszta, Rachmaninova či Skoumalova Žongléra, povinnou skladbou současného autora letošní pražskojarní soutěže.
Alexander Lonquich je pak rezidenčním umělcem festivalu pro ročník 2017, představí se hned několikrát, tradičně i netradičně. Obstará také další z komorních solových recitálů, tzv. Nokturna. Během něj představí Schubertovu Sonátu a moll D 845 a Schumannovy Tance Davidovců op. 6.
Na samém sklonku festivalu usedne ke klavíru známý český klavírista tradiční generace, Jan Simon. Společně s Wolfgangem Emanuelem Schmidtem na violoncello představí program složený ze Schumanna, Schnittkeho, Debussyho a Rachmaninova.
Program příštího ročníku Pražského jara je bezesporu velmi bohatý a příznivce klavírní hudby zaujme mnoho z recitálů komorních i orchestrálních. V blízké době proto zpracujeme přehledný seznam koncertů včetně podrobných informací o interpretech a programu, který nás čeká.
Na tiskové konferenci Pražské jaro představilo, kromě jiného, také nový oficiální design. Design je nazván Musica Magica, toto o něm říkají sami autoři: „Ne úplně často se naskytne příležitost, kdy máme jako grafičtí designéři možnost popustit uzdu fantazii a nenechat se svazovat korporátním zadáním, barvami či jinými předdefinovanými prvky. Pražské jaro jako etablovaný festival klasické hudby to nejen umožňuje, ale přímo vyžaduje. Existuje nepřeberné množství cest a přístupů, jak hudební téma uchopit. Pro vytvoření originálního a reprezentativního vizuálního stylu bylo třeba zkoušet nové pohledy a postupy, které by jinde byly nemyslitelné či nevhodné. Dynamo Design právě takové výzvy vyhledává.„