RECENZE: Beethoven žije i dnes, v podobě Saleema Ashkara

Izraelský klavírista Saleem Ashkar

Již podruhé za letošní koncertní sezonu zavítal do Prahy klavírista a velvyslanec Hudebního fondu Saleem Ashkar. Bylo pondělí 12. prosince 2016. Na svém druhém recitálu z celkového počtu čtyř představil další z Beethovenových sonát, tentokrát čtveřici Sonátu č. 5 c moll, op. 10; Sonátu č. 16 G dur, op. 31; Sonátu č. 11 B dur, op. 22 a Sonátu č. 15 D dur, op. 28, tzv. „Pastorální“.

Klavíristovou klavírní láskou je Ludwig van Beethoven, proto pro svůj cyklus nazvaný Beethoven Residency zvolil právě sonáty tohoto klasicistního autora. A Praha rozhodně není jediným městem, které svými interpretacemi poctil. V létě jej představil v Izraeli, v současnosti společně s pražským Anežským klášterem ještě v německých Konzerthaus Berlin a Morgenland Festival Osnabrück.

První sonátou, která rozezvonila koncertní křídlo společnosti C. Bechstein, byla spíše méně známá Sonáta č. 5 c moll. Skladba zvláštního charakteru i odlišné kompozice zaujme především první větou. Ta dává prostor k osobitému pojetí, velká hrozba se však skrývá v barevnosti tónů. Této sonátě obecně škodí velmi tvrdá úhozová technika, která dává vyznít poněkud přecitlivělému rázu skladby. Ve spojení se starším koncertním nástrojem by pak právě tento přístup k interpretaci mohl vést ke spíše malé oblíbenosti. Ashkar pojal skladbu jemněji, pomohl si pedalizací a především první věta, ta pomalejší a tajemná stezka do duše samotného Beethovena, se opravdu tónově vydařila. Jemná agogika exoticky znějící druhé věty se mohla lehce ztrácet v mlze pedalizace, což mohlo znít lehce neklasicistně, třetí věta však příjemně zakončila celou sonátu a celkové vyznění díla bylo velmi slibné.

Sonáta č. 16 G dur je mnohem vítězněji znějící dílo. Technicky i interpretačně náročnější skladba skrývá mnohá zákoutí agogicky náročnějších postupů, avšak Ashkar neměl problémy ani s touto skladbou. Klavíristé možná s velkým zájmem a zvědavostí pozorovali či poslouchali především čtvrté prsty, které občas mohou dělat lehkou neplechu tam, kde se to opravdu nehodí. Avšak klavírista takto připravený si na čtvrté prsty dává pozor. Lehce stereotypně znějící druhá a třetí věta pak ukolébávaly k sladkému odpočinku. Přestávka byla spásou.

Dílo znovu spíše méně známé, avšak oproti dvojici již odehraných sonát i kompozičně odlišné. Sonáta č. 11 B dur je čtyřvětá sonáta, jejíž melodie plují na vlnách překrásných harmonických struktur. Mnohým se zdá, že C dur nebo B dur, to jsou jen tóniny. Porovnáním se však ukazuje, že přece jen některé znějí (samy o sobě) o něco málo lépe. A B dur je společně s Fis dur nebo As dur tónina, která právem patří mezi ty vůbec nejpůsobivější. A právě této sonátě propůjčuje svůj půvab. Ashkar zvládl plující technické prvky i melancholicky zasněžené, lehce až romantismus předvídající citové pasáže. Ashkarova pedalizace pak velmi zdařile romantizovala celé uhrančivě příjemné dílo.

Nejznámější sonáta z koncertní čtveřice je ta poslední, čtyřvětá Sonáta č. 15 D dur, tzv. „Pastorální“. Tónina D dur je již od dob předbarokních věnována především Vánočně tematicky zaměřeným skladbám. Právě tónině D dur zasvětil třeba Johann Sebastian Bach své překrásné Jesu, Joy of Man’s Desiring. Pastorální sonáta působila velmi svěže a oslavně a byla velmi zdařilým rozloučením před vánočními svátky. I datum koncertu 12.12. v sobě skrývá mnohá symbolická tajemnství, a proto stejně jako tajemné datum, i celý recitál působil tajemně, ale v tom pozitivním slova smyslu. Nezbývá více než jen snad popřát Saleemu Ashkarovi hodně štěstí do dalších recitálů Beethovenových sonát.

Mladý český New Age klavírista, skladatel a klávesista, zajímá se především o klavírní hudbu jakýchkoli žánrů. V současné době studuje na bostonské Berklee College of Music a je šéfredaktorem tohoto portálu.