RECENZE: Excelentní zahájení festivalu Rudolfa Firkušného v podání Garricka Ohlssona

Garrick Ohlsson během koncertu v Rudolfinu | Obrázek: Zdeněk Chrapek, Pražské jaro

Zcela famózně zahájil v sobotu 19. listopadu 2016 již čtvrtý ročník festivalu Rudolfa Firkušného světoznámý a pražským publikem milovaný americký klavírista Garrick Ohlsson.

Mohutný jak postavou, tak svým uměním, Ohlsson vystupuje v Praze již od roku 1973, kdy na festivalu Pražské jaro vystoupil poprvé a počet pražských koncertů se až do současnosti vyšplhal na číslo kolem dvaceti. Má zde přátele, rád se sem vrací a jak sám říká, Prahu vnímá jako město, kterému přisuzuje výsadní postavení, a to nejen z hlediska své hudební kariéry.

I sobotní koncert byl jeho sympatiemi k českému publiku zcela prodchnutý. Atmosféra před koncertem v téměř vyprodaném Rudolfinu byla slavnostní, ten okamžik těsně před otevřením pódiových dveří, kam již všichni natěšeně upírali svůj zrak, byl krátký, ale v napjatém očekávání velice silný.

Dveře se otevřely, Garrick vstoupil s úsměvem a přátelským pokyvováním hlavy zdravil své milé české posluchače.

Po krátkém soustředění zahájil svůj recitál Sonátou č.24 Fis dur op.78 od L.v Beethovena, jejíž pomalé úvodní čtyři takty začal hrát něžně až nábožně, vědom si skladatelova vztahu k tomuto, Beethovenovu nejmilejšímu klavírnímu dílu.

Veliké ruce se po klaviatuře pohybovaly neuvěřitelně lehce, Allegro ma non troppo rozehrál ve vzdušné, doslova plující dynamice a se zvonivou cantilénou. Jeho naprosto úchvatná pianissima uváděla v úžas. Ve druhé větě vystihl krásně hravý a taneční charakter tématu s náhle rázným a beethovenovsky energickým zakončením. Po nadšeném potlesku a krátké odmlce v zákulisí se Ohlsson vrátil ke klavíru, aby představil druhou sonátu večera a to Sonátu č. 20 A dur D 959 F.Schuberta. Již od počátku první věty (Allegro) bylo zřejmé, kdo byl pro Schuberta skladatelskou inspirací. Vliv Beethovena se odrážel v rázném a energickém úvodu Allegra, jenž se však náhle propadlo do světa tiché, intimní poezie. G.Ohlsson opět hypnotizoval publikum fantasticky průzračnými pianissimi, ve kterých mistrovsky ovládal tónovou vyrovnanost jednotlivých frází a rozložených akordových pasáží. Do druhé věty (Andantino) vstoupil jemně a tiše, zároveň však naléhavě a tristně. Melancholičnost jejího tématu evokovala Schubertův těžký osud, jenž nejednomu velikánu přinesl brzkou smrt. V posledních dvou větách, Scherzu a Rondu dává Schubert nahlédnout i do optimismu své duše. Tyto věty začal jiskrně, v triolách úžasně a briskně tlumočil humor těchto vět. Skvěle vystihl zpěvnost a tanečnost, vládl virtuozitou v efektním křížení rukou.

I přes své sporé, akademické pohyby těla interpretoval jednotlivé takty jako nejpoctivěji vybroušené křišťály. Po dramaticky vyexponovaném závěru Ronda následoval dlouhý, nadšený potlesk a ovace z publika.

Přestávka přinesla příjemné osvěžení, zasloužený odpočinek, možná lehké občerstvení, aby Garrick znovu zasedl za (znovu) naladěného krále hudebních nástrojů. Tentokrát poctil publikum i českou hudbou, zahrál některé z Českých tanců Bedřicha Smetany. Ohlsson rád připomíná svůj interes a okouzlení českou hudbou, kterou na svých zahraničních koncertech také propaguje. Polku a moll pojal se salónní noblesou, tanečně, ale hebce a bez obvyklých výrazných akcentů na první dobu, zato jiskrně ve střední části. Tanec Hulán zahájil tichými zpěvnými triolami, pokračoval něžně a sametově, bylo znát, jak milá je mu melodika ve Smetanových skladbách. Závěrečná stránka skladby plná perlivých tichých arpeggií přenášela na posluchače až mysteriózní náladu. V Obkročáku se G.Ohlsson rozehrál v mohutnějším zvuku, s razantními staccaty a akordovými skoky, v technicky náročném Molto vivace strojově přesně vykreslil virtuozitu běhů v pravé ruce. Závěrečný tanec Furiant zahrál s působivou rozšafností a brilantní přesností.

Následnou skladbou jsme přesídlili z Čech do Španělska, zazněla Čarodějná láska ( El amor brujo), kterou zkomponoval Manuel de Falla.

Tato ohnivá skladba, založená na příběhu dramatické lásky, se jako celek v podobě suity vyskytuje na pódiích vzácně. G.Ohlsson přednesl čtyři poslední části suity a to Pantomimu, Tanec strachu, Kouzelný kruh a Rituální ohňový tanec. Druhá skladba (Danza del terror) ožila pod jeho rukama vskutku zvukomalebně, slyšeli jsme divoké rytmické harmonie a efektní repetování a působivá glissanda.

V další části (El círculo mágico) ponořil Ohlsson publikum do mlhavé tklivé melodie, plné melancholie a smutku a kterou opět svým mistrovským pianissimem posouval jakoby do jiné dimenze. Závěrečný Rituální ohňový tanec ( Danza ritual del fuego) byl přehlídkou genia loci G.Ohlssona. Z dramatického trylku v úvodu přešel do divoké, španělsky vášnivé hry po celé klaviatuře, šokoval náhlými skoky do obou stran klavíru a grandiózním akordovým finálem završil svůj skvělý recitál. Po nekončícím potlesku a provolávání Bravo přidal Smetanův Český tanec Slepička a od F. Chopina dva valčíky, první Des dur op. 64 č.1, zvaný ,,Minutový“ a posluchačsky vždy vítaný cis moll op. 64 č.2.

Garick Ohlsson své české publikum svým obdivuhodným klavírním uměním opět nadchl, věřme jen, že tento jeho pražský koncert nebyl poslední.

PROGRAM:

LUDWIG VAN BEETHOVEN: SONÁTA č.24 FIS DUR op.78