
Sobotní recitál Toronto Symphony Orchestra okořenil dvaadvacetiletý kanadský mladík Jan Lisiecki. Ten uchvátil již před několika lety, kdy publiku poprvé představil svou interpretaci Schumannova jediného koncertu, Klavírního koncertu a moll.
Lisieckiho genialita se projevuje především v nesmírně procítěném projevu, kterému nechybí ani pořádně rozněžnělé plochy, ani výrazné dramatické pasáže. Tato genialita je ještě více podtržena faktem, že ani procítěnost projevu neubírá na výrazových prostředcích či rytmice, kterou Schumann skladbě přisoudil. Díky tomu skladba celkově vyznívá nesmírně srozumitelně, neztrácí však svou komplexnost.
Technickou zdatnost Lisieckého můžeme bezesporu řadit na světovou úroveň, v kombinaci s nesmírně lyrizujícím projevem však získává jas a udivuje rozmanitostmi, které v technických pasážích umí vykouzlit jen výjimečně talentovaný, emotivní a s autorem spjatý interpret.
Schumannův nesmírně snový, lyrický klavírní koncert a moll je významná kompozice z pera tohoto romantika. Ač tento koncert často bývá zastíněn chopinovým klavírním koncertem e moll, z rukou Jana Lisieckiho opravdu připomíná kompozice Chopinova stylu a přibližuje duši romantika i samotným posluchačům.