Skrjabin a Musorgskij probouzí Varvařiny ruské kořeny

Sobotní recitálový program ruské klavíristky Varvary evokoval dojem, že nás kromě Mozartovy sonáty čeká spíše poslechový večer ruské klavírní literatury, zato však v autentickém podání příslušnice stejné národnosti Varvary.

Dvořákova síň Rudolfina, téměř zcela zaplněná příznivci klavíru, přivítala sympatickou rusovlásku přívětivým potleskem a po jejím krátkém zamyšlení, již zazněly první tóny Mozartovy Sonáty č.14 c moll KV 457.

Konkrétně tuto sonátu Mozart (1756-1791) dokončil v roce 1784 s věnováním Therése von Trattner jedné z jeho významných žaček a je jednou z pouhých dvou sonát, jež Mozart zkomponoval v mollové tónině.

Varvara vstupila do 1. věty (Molto Allegro) odvážně a snahou o preciznost v každém taktu. Citlivě zacházela s harmonií v levé ruce, dokázala, že ovládá a rozumí způsobu hry repertoáru klasicismu, kdy je potřeba vědět, který tón v akordu zvýraznit, který polačit. Vynikajícím způsobem se jí v 1.větě dařilo umění náhlé změny dynamiky ze subito forte na subito pianissimo.

Do 2.věty (Adagio) v paralelní Es dur tónině vplula klavíristka něžně, až romanticky, její prstová technika v rychlejších pasážích jemně zvonila a působivě krásnou melodií odkazovala na pozdější Beethovenovo Adagio 2.věty Sonáty č. 8 c moll(Patetická), ve které jako zdroj inspirace je téma Mozartovy druhé věty více než patrné.

Allegro Assai-3.věta plná dynamických zvratů a zvukově dramatičtějších pasáží zněla pod prsty ruské umělkyně bravurně a energicky, místy však spíše připomínající beethovenovský styl interpretace.

Po zaslouženém potlesku a krátkém odpočinku, věnovala Varvara své další soustředění hudbě Alexandra Skrjabina (1872-1915), ve které svou barevně procítěnou interpretací 2 poém op.32 (Fis dur a D dur) a Fantazie h moll op. 28, zaplavila sál bohatou melodikou a tónově barevnou odlišností.

Tlumočila Skrjabinův odkaz hudby, v jeho době bohužel ne příliš vděčně přijímané. Jeho vytvoření systému založeného na kvartových intervalech, systému známého jako Skrjabinův tzv.syntetický akord (c-fis-b-e-a-d) měl pro skladatele mysteriózní charakter.

Varvara onu mystiku silně publiku předkládala. Zvukově mlhavé fráze prokládala zářivými tóny rozmanitým odstíněním úhozů. Ve Fantazii h moll op.28 excelovala bravurně zvládnutými skoky a nádhernými crescendovými pasážemi.

Pomyslnou třešničku na dortu klavírního recitálu nabídla Varvara v rozsáhlé, velice technicky náročné skladbě Obrázky z výstavy od Modesta P.Musorgského (1839-1881).

Toto posluchačsky vděčné dílo zahájené známou Promenádou ožilo pod rukama umělkyně fantastickým způsobem. Varvara úžasně vtáhla do hudebního vyprávění rozmanitých příběhů, skrytých v obrazech Viktora Hartmana, skladatelova dobrého přítele.

A jistě i díky národnostní spojitosti dokázala Varvara s porozuměním oživit jednotlivé vnitřní děje tohoto velkolepého díla.

Její napínavé hudební vyprávění překypovalo schopností oživovat temnější atmosféru obrazu Skřítek, hravě a perlivě zahrát Hašteření dětí i třpytivým pianissimovým staccatem přednesla Tanec kuřátek ve skořápkách. Dramatickým a nekompromisně drsným úhozem ztvárnila krutost Baby Jagy, ponurost a strašidelnost Katakomb, ostrými pohyby těla v energických pasážích vyjadřovala temnotu a drama těchto částí skladby.

Závěrečnou Velkou bránu kyjevskou vygradovala (až i vstávaje z klavírní židle) impozantními akordovými skoky a mohutností zvuku evokující velkolepost vyzvánějících zvonů v závěru skladby tak završila svůj skvělý recitál!

Světová klavírní tvorba
Varvara – program koncertu:

W. A. Mozart: Sonáta č. 14, c moll, KV 457
A. Skrjabin: Dvě poémy pro klavír op. 32
Alexandr Skrjabin: Fantazie h moll, op. 28
Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy

18. března 2017 Dvořákova síň Rudolfinum Praha

Lenka Grešová je absolventkou Pražské konzervatoře a také současnou studentkou klavírní pedagogiky na brněnské JAMU. V současné době vyučuje na ZUŠ v Poděbradech hru na klavír.

Zatím žádné komentáře

Odpovězte (Zanechte svůj komentář)

Vaše E-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete využít tyto HTML tagy a prvky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Powered by themekiller.com watchanimeonline.co