
Ivett Gyöngyösi po první polovině recitálu v mariánskolázeňském divadle | Foto: Jiří Pužej
Poslední ze série klavírních recitálů 58. ročníku Chopinova festivalu v Mariánských Lázních obstarala mladá maďarská klavíristka Ivett Gyöngyösi. Dvojnásobná vítězka Mezinárodní chopivské soutěže v Budapešti a studentka budapešťské Hudební akademie Franze Liszta se představila s repertoárem složeným ze skladeb barokních i romantických.
V Händelově Chaconně G dur byla patrná snaha o přesnou interpretaci barokní hudby. Gyönsgyösi předvedla nejen snahu o terasovitou dynamiku a brilantní ozdoby, ale také rytmicky i technicky přesné běhy. Originalita v pojetí maďarské klavíristky nechyběla, jednalo se však o velmi konzervativní a přesnou reprodukci Händelova zápisu skladby. Maďarčina interpretace Händela ale i tak vyzněla poměrně barevně a přitažlivě.
Schumannova Fantasie C dur op. 17 je třívěté dílo, ve kterém lze stejně dobře zpozorovat autorovu rozpolcenost, jako v autorově Tancích Davidovců. Schumann byl jedním z velmi výrazných blíženců a jeho tvorba byla velmi pravděpodobně jeho dvojí osobností ovlivněna. Vždyť právě v díle Tance Davidovců označoval jednotlivé skladby podle jedné z dvojice svých osobností, ke které měla ta či ona skladba blíže. Zatímco Eusebius byl pseudonym pro melancholického, poetického Schumanna, Florestan byl velmi energický a jeho hudba zněla značně ponuře a dramaticky. První část Schumannovy Fantasie působila velmi romanticky, jako by ji psal právě Eusebius. V podání maďarské pianistky působila intimně, avšak rozhodně ne introverně, ba spíše poeticky. Florestan se ozývá výrazně ve druhé z vět, ve které Maďarce lehce chyběla energie. Mnoho z částí této druhé věty působí značně folklórně, jako by se Schumann nechal inspirovat folklórem jako třeba Smetana ve své Fantasii na české národní písně. Třetí věta pak zapojila Eusebia i Florestana, chvílemi se jednalo o lyrickou, pomalejší skladbu, jindy o velmi dramatickou a výrazně expresivní kompozici. Právě v této větě si Schumann pohrál s melodikou, místy skladba výrazně připomíná Mendelssohnův Duet beze slov As dur op. 38 č. 6. V podání Gyöngyösi stojí za zmínku snaha o výraznější agogiku, která i přesto mohla působit lehce potlačeně. Velmi výrazně se maďarské pianistce povedly dynamické oblouky, které byly výborně vystavěné i provedené.
Sbírka 24 převážně kratších skladeb, tzv. 24 preludií op. 28 Fryderyka Chopina, obsahuje téměř výhradně střídající se atmosféru i tempo jednotlivých skladeb. Zatímco v preludiu G dur č. 3 můžeme slyšet vliv Chopinova pobytu na Mallorce, kde převážnou většinu těchto preludií zkomponoval, preludium e moll č. 4 je naopak velmi melancholickou skladbou, a ačkoli je velmi krátká, její obsah je velmi intenzivní. Mezi známá preludia patří třeba č. 7 či 10. Tou nejznámější z celého díla a také tou nejdelší skladbou je preludium Des dur č. 15, velmi emocionální, poetická skladba. Maďarka se díla zhostila s velkou grácií, našla také mnohem více energie pro Chopinovu tvorbu než pro tvorbu Schumanna. Nejuhrančivější pak v podání maďarky bylo asi to úplně poslední z preludií, velmi dramatická a technická skladba. S využitím hustých basů maďarská klavíristka přešla do úplného závěru, kde poslední zbytky své mentální, ale dost možná také fyzické energie vložila do závěrečné repetice velkého D.
Klavírní recitál
24. srpna 2017
Ivett Gyöngyösi (Maďarsko) – klavír
G. F. HÄNDEL
Chaconne G dur HWV 435
R. SCHUMANN
Fantasie C dur op. 17
– Durchaus phantastisch und leidenschaftlich vorzutragen
– Mässig. Durchaus energisch. Etwas bewegter. Viel bewegter
– Langsam getragen. Durchweg leise zu halten. Etwas bewegt
F. CHOPIN
24 preludií op. 28
– 1 C dur, Agitato
– 2 a moll, Lento
– 3 G dur, Vivace
– 4 e moll, Largo
– 5 D dur, Molto allegro
– 6 h moll, Lento assai
– 7 A dur, Andantino
– 8 fis moll, Molto agitato
– 9 E dur, Largo
– 10 cis moll, Molto allegro
– 11 H dur, Vivace
– 12 gis moll, Presto|
– 13 Fis dur, Lento
– 14 es moll, Allegro
– 15 Des dur, Sostenuto
– 16 b moll, Presto con fuoco
– 17 As dur, Allegretto
– 18 f moll, Molto allegro
– 19 Es dur, Vivace
– 20 c moll, Largo
– 21 B dur, Cantabile
– 22 g moll, Molto agitato
– 23 F dur, Moderato
– 24 d moll, Allegro appassionato